Sociálna bublina

Sociálna bublina. Asi pred mesiacom som sa na hodine pýtal, čo to je. Takmer nikto to nevedel. Toto slovné spojenie sa objavuje v poslednom období vo viacerých médiách v rôznych súvislostiach, ale keby som sa túto otázku spýtal znovu, pravdepodobne by to bolo s odpoveďou rovnaké. A prečo? Lebo sociálna bublina!

Články, v ktorých som sa ja o sociálnej bubline dočítal, sa mne z môjho subjektívneho pohľadu zdajú ako mainstream, ale existuje obrovské množstvo ľudí, ktorí sa k nim nedostali. Treba si to uvedomiť.

Všetci si žijeme svoje životy vo svojich sociálnych bublinách (myslím tým hlavne sociálne siete, ale platí to plus mínus aj pre offline životy). Máme svojich priateľov, svoje skupiny, svoje reklamy a možno aj svoje súkromie. Slovo „možno“ som podčiarkol preto, lebo Google vie o mne napr. dátum narodenia, prácu, moje koníčky, čo som kupoval, o čom sú moje emaily, kde sa vyskytujem, stav účtu, koľko zarábam, ako vyzerá moja manželka a snaží sa predpokladať aj to, čo si v najbližšej dobe kúpim. Skrátka, pozná ma lepšie ako si myslím.

Je to svet z pohľadu JA – stredom mojej bubliny som ja. Predstavme si to ako bublinu vo vzduchu – tých bublín je vo vzduchu toľko, koľko je ľudí, ba dokonca viac. Niektoré sú od seba veľmi ďaleko (napr. ja a Marián K.), niektoré bližšie (napr. ja a Rišo G.), niektoré majú dokonca veľkú časť spoločnú (napr. manželka mi bežne posiela link na zaujímavý článok, ktorý som ale ja už ráno čítal 🙂 ). Niektoré bubliny sú fejky, vytvorené len za jedným účelom – napr. zdieľať PR články, prípadne zapojiť sa do diskusie pod článkom a obhajovať istý názor, prípadne vytvárať a šíriť nepravdivé správy. Často sa falošné identity využívajú v predvolebnom boji, napr. naposledy v amerických prezidentských voľbách, čo potvrdila aj CIA.

Treba si uvedomiť, že to, čo sa z vášho pohľadu zdá ako dominantná internetová téma, niečo, čo určite každý videl, sa z iného pohľadu ani nemusí dať vidieť. Vaša FB stena, newsfeed, sa tvorí podľa určitého algoritmu, kde je dôležité aj vaše správanie sa, vaši priatelia, to, čo ste lajkovali, skupiny, v ktorých ste a pod. Ak klikáte na hlúposti, budete nimi kŕmení stále viac.

Pre veľkú časť mladých ľudí je vstupnou bránou do zvyšku internetu práve sociálna sieť. To, čo im neponúkne, o tom nevedia. Prichádzajú o informácie. A informácie sú extrémne dôležitá vec. Napríklad minulý týždeň prvá skupina na informatike nemala informáciu o nečakanej písomke. Druhá skupina ju už mala a teda sa stihla lepšie pripraviť. Byť informovaný je výhodné. Mnohokrát aj finančne.

Je na vás, či vo vašom svete dominujú Topky, videá s mačičkami a online hry alebo niečo hlbšie a zmysluplnejšie, čo urobí váš život príjemnejším a krajším v pravom slova zmysle.

(obrázok: touchit.sk)

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s